Meteen naar de inhoud

Samen verder

In ‘Samen verder’ laten we onze opdrachtgevers, belangenbehartigers en verzekeraars samen aan het woord. In deze editie wordt het dubbelinterview gedaan met Frank Titulaer van Achmea Personenschade en met Hanneke Comans-Diesfeldt van Diesfeldt advocaten. Je leest hier meer over het traject met Hajar (pseudoniem, de echte naam is bij LetsCo bekend), een cliënt uit Eritrea. Hajar werd in het traject begeleid door letsel-onderwijsdeskundige Veerle.

Frank Titulaer
Schademanager Letsel

Achmea Personenschade

Hanneke Comans-Diesfeldt
Letselschadeadvocaat

Diesfeldt advocaten

Kan je iets vertellen over jezelf en het bedrijf waarvoor je werkzaam bent?

Mijn naam is Frank Titulaer, ik ben 61 jaar oud en al 38 jaar als ZZP’er werkzaam in het verzekeringsvak, eerst in de buitendienst en de laatste 12 jaar als schadebehandelaar. Nu doe ik nog uitsluitend letselschade.

Ik ben als letselschadeadvocaat al meer dan 30 jaar werkzaam voor alleen slachtoffers. Het kantoor bestaat uit twee advocaten en mijn collega en zuster hebben het kantoor van mijn ouders (Diesfeldt Advocaten) voortgezet.

Wat maakt jouw functie zo mooi?

Ik behandel nu nog uitsluitend letselschade, omdat ik hier alle vakkennis en levenservaring in kwijt kan en zoveel mogelijk persoonlijk contact centraal kan stellen. Ik volg ook de opleiding ‘Zwaar letsel’ en wil door blijven leren en lezen tot de laatste dag dat ik werk. Werken met mensen en oplossingen zoeken voor mensen met problemen is mooi werk als je daar een rol in mag spelen.

Ik vind het mooi om cliënten die door een ongeval in een heel moeilijke situatie beland zijn, bij te staan en weer perspectief te bieden. De letselschade advocatuur is een veelzijdig specialisme, wat het voor mij extra boeiend maakt.

Wat was je eerste kennismaking met de dienstverlening van een letsel-onderwijsdeskundige?

Een paar jaar geleden toen ik nog op de afdeling buitenland van Achmea werkte en een Nederlandse scholiere was aangereden door een buitenlandse vrachtwagen. Niemand kon haar echt helpen en toen zag ik de noodzaak van een bedrijf als LetsCo in en ben ik hen gaan inschakelen.

Al vele jaren geleden. Een elektricien moest omgeschoold worden tot constructief tekenaar. Het leren was niet zijn “ding” en cliënt is toen bijgestaan met hulp bij de studie.

 

Waarom was deze gezamenlijke casus voor jullie passend om een letsel-onderwijsdeskundige in te schakelen?

Een vluchtelinge uit Eritrea die door een bij Achmea verzekerde auto wordt aangereden terwijl zij hard werkt plus studeert en de sympathie heeft van iedereen, daar moet je extra aandacht aan besteden en alle hulp bieden. Zeker als je tijdens het schadebehandelingsproces erachter komt dat ze niet werkt in een branche (thuiszorg) waar ze voor opgeleid (bedrijfskunde) is.

Door extra ondersteuning kan zij wellicht het Nederlands nu echt leren en haar hbo-bedrijfskunde opleiding volgen en afronden, wat een hele opgave is ook zonder ongeval.

Cliënte is een ambitieuze jonge vrouw, die in haar oorspronkelijke land al een studie had afgerond. De taalbarrière vormde echter een serieuze uitdaging. Door een ongeval kon zij niet meer in de zorg werkzaam zijn. Wel heeft zij met hulp van LetsCo haar mbo-studie kunnen afronden. Vanwege de beperkingen ging ze verder met een hbo-opleiding economie. Voor de toelating en schrijfopdrachten, is de hulp van LetsCo ingeschakeld – en met succes.

Wat zijn de resultaten tot dusver en hoe kijk je daar tegenaan?

Door hulp van iedereen, arbeidsdeskundige, taalinstituut en LetsCo studeert ze nu hbo-bedrijfskunde en werkt ze niet meer in de thuiszorg. Met een tibiaplateaufractuur zou dat nooit 100% passend zijn geweest.

Zoals gezegd het behalen van een mbo-diploma en een succesvolle start van het eerste jaar hbo.

Wat is je grootste wens voor de client in deze casus?

Dat ze een mooie en gelukkige toekomst heeft in Nederland met uiteindelijk een hbo-diploma op zak en een baan die daarbij past, en dat ze een voorbeeld is voor haar omgeving.

Het afronden van de hbo-opleiding en het vinden van een leuke uitdagende baan.